Gjesteblogger: Albert Schweitzer

Nå er det en stund siden jeg har hatt en gjesteblogger på disse sidene, så da velger jeg å lage en liten vri med å forestille meg at jeg har fått inn en eller annen favorittforfatter eller filosof eller noe annet.
Valget har falt på Albert Schweitzer, han gjorde mye bra, men jeg må innrømme at det var en gang for veldig lenge siden – antageligvis i et et eller annet sterkt forvirret øyeblikk – at jeg forvekslet han med Albert Einstein.
En eller annen gang på ungdomsskolen.
Samme det.
Lenge siden.
De som var der har sikkert glemt det.
Valget falt som nevnt på Albert Schweitzer, men jeg fikk likevel lyst til å legge inn en liten snutt om noen andre som også har tenkt litt feil.
Eller tenkt, hallo …
Vi snakker «Paradise Hotel» – noe av den største søpla som noen gang har blitt vist på TV – og der er det vel ikke så mye tankevirksomhet og dette bekreftes fra noen luddere som heter Alexandra og Alina som fikk æren av å toppe dustelisten for 2012 med følgende samtale:

– «Du … han der jævla Einstein … jeg og Iselin hadde en sånn jævla samtale i går, om at han var så jævla smart, han var ikke skolesmart, men han var liksom jævla smart … hva var det han oppfant?»
– «Einstein … graviditeten, var det ikke … når han satt under epletreet, og så falt eplet ned på …»
– «Nei, det er Adam det … ja, Adam og Eva, vet du …»
– «Adam er ikke noe oppfinner … det er Bibelen».
– «Ha ha, men han Franken … nei, Einstein, var det han som fant opp hjulet?»

Dette er to jenter som har vokst opp i verdens rikeste land, folkens …
Grøss.
Tilbake til Albert Schweitzer, så klipper jeg fra en tekst hvor han skriver om «ærefrykt for livet» og det finnes heldigvis en del mennesker som ser «koblingen» mellom den tragikomiske teksten ovenfor og denne mannens holdepunkter og virksomhet for å prøve å gjøre menneskene mer våkne og bedre gjennom å tenke:

Tidsånden er preget av forakt for tenkingen, derfor står jeg i skarp motsening til den. At den er blitt så negativ, kan til dels forklares slik at tenkingen ennå ikke har nådd fram til det mål den må sette seg. Igjen og igjen har det vært hevdet med overbevisning at man nå var nådd fram til en verdensanskuelse som på en innlysende måte tilfredsstilte både de erkjennelsesmessige og de etiske krav, men siden har det alltid vist seg at dette allikevel ikke har lyktes. Det var derfor ikke så merkelig at man begynte å tvile på om det i det hele tatt noen gang ville lykkes for tenkingen å gi tilfredsstillende svar på spørsmålet om verden og vårt forhold til den, slik at vi virkelig ville bli i stand til å finne en mening med livet og gi det innhold.

Det moderne menneske er hele sitt liv utsatt for påvirkninger som får han til å miste tilliten til sin egen tenking. Alt det han leser og hører er preget av denne åndelige uselvstendighet som det forlanges at ha skal overgi seg til. Menneskene han treffer er også preget av den, og det samme gjelder de foreninger og politiske partier som legger beslag på han.
I det hele tatt er livsforholdene gjennomsyret av den.

Tidsånden virker slik på det enkelte menneske at det blir skeptisk overfor sin egen tenkeevne og dermed mer mottagelig for det som av autoritetene utgis for sannhet. Mot denne ustanselige påvirkningen er det ikke i stand til å sette seg til motverge fordi der er blitt en overanstrengt vesen som ikke lenger er i stand til å konsentrere seg og samle tankene. Dessuten virker der rent materielle avhengighetsforhold som det lever i slik på det mentalitet at det tror det ikke kan holde fast ved kravet på retten til å tenke selv.

Det moderne menneske har ikke lenger noen åndelig selvtillit. Det kan nok opptre selvsikkert i det rent ytre, men denne måten å hevde seg på dekker bare over dets indre usikkerhet. Det kan prestere atskillig på det rent materielle området, og likevel holder det på å gå åndelig til grunne fordi det ikke bruker sin tenkeevne. Det er ubegripelig at menneskeslekten, som har tilkjempet seg så stor kunnskap og ferdigheter, er kommet i et så sterkt åndelig forfall at den har oppgitt å tenke.

Men det å oppgi å tenke er det samme som å erklære seg åndelig bankerott. Når menneskene ikke lenger er overbevist om at de kan komme fram til sannheten ved egen tenking, begynner skepsisen å få overtaket. De som arbeider på å skape grobunn for den slags skepsis i vår tid, håper at menneskene skal oppgi å tro på det de hittil har holdt for å være sant og i stedet godta det som propagandaen og dikatene ovenfra fremholder som sant.

Men om man godtar en autoritær sannhet samt dennes åndelige og etiske innhold, vil ikke dette dermed si at skeptisismen blir utryddet, den blir bare kamuflert. Er mennesket først kommet inn i den unaturlige tilstand at det ikke tror på en sannhet som det selv kan nå fram til, kan ikke dette unnlate å gjære sin virkning.
Vårt åndelige liv er helt gjennomsyret av skeptisisme og holder på å gå i forråtnelse.
Vi lever med andre ord i en verden hvor løgnen har fritt spillerom på alle områder.
Vi er kommet så langt at vi til og med prøver å organisere sannheten.
Derfor holder vi på å gå til grunne.

Albert Schweitzer (1875 – 1965)

2 comments

  1. Flott tekst, har lest litt fra denne mannen og det er nesten skremmende hvor aktuelle tankene og tekstene hans fremstår den dag i dag. Skremmende fordi vi ikke har kommet så langt som mange tror eller gir inntrykk av.

    En helt annen ting, så skal du ha takk for at du introduserer meg for så mye spennende musikk som jeg ikke kjenner fra før.

    Neelam

    Lik

  2. Jeg skrev særoppgave om denne mannen en gang, kanskje en av de smarteste filosofene i nyere tid og denne konkrete teksten trekker fram viktige hightlights som bekrefter at tankene og tekstene hans er høyst relevant.

    Terje H

    PS Enig med Neelam i kommentaren over, mye spennende musikk som dukker opp her :)

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s